Monday, December 05, 2005

The Conquest of America

Vorige zaterdag vond in New York het Megaton-festival plaats. De grootste namen uit de reggaeton-scene gaven in een 5 uur durende show het beste van zichzelf. Vooral Daddy Yankee sprong eruit, onder andere door een collaboratie met Pharrel Williams.

Ter gelegenheid van het festival, stond in de New York Times een uitgebreid artikel over het genre en zijn invloed op de Amerikaanse muziekindustrie.

Over the past year, reggaetón has gone through changes almost no one could have predicted. Having started in Puerto Rico, which had long supported a vibrant rap scene, and Panama, where Spanish-language reggae records have been made since the 1970's, it is now the most distinctive and quickest-spreading sound in popular music. It has infiltrated pop and hip-hop radio playlists, and it sustains its own stations in New York, Los Angeles, Miami and several cities in between. And it has a system of homegrown stars who are becoming stars here, too, the biggest of whom can sell hundreds of thousands of records.

Verder in het artikel staat een interview met sterproducers Luny Tunes.

Bonus: Als je eens goed wilt lachen met Daddy Yankee, bekijk dan hier zijn nieuwste videoclip. Slappe beats, belachelijke lyrics, en heel erg veel stoerdoenerij. De roem is hem duidelijk naar het hoofd gestegen. Spijtig genoeg is dit misbaksel van een lied een wereldhit in beide Amerika's.

2 comments:

Porteño said...

Belachelijk slecht nieuw liedje van Daddy Yankee. Viva Don Omar

Chapín said...

Maar gelukkig is niet alles wat Daddy Yankee maakt dezer dagen slecht... op http://masflowcity.com/ kan je naar een ander nieuw liedje luisteren, Truco, en dat klinkt best OK.