Saturday, June 18, 2005

Punta!


Het stukje over Soca, eerder deze week, deed me weemoedig terugdenken aan de Punta die ik in Guatemala gehoord heb. De punta komt van de Garifuna, afstammelingen van Afrikaanse slaven en caribische volkeren, die nu in Centraal Amerika aan de caribische kust leven. Ik heb geen beluisterbare liedjes online gevonden, maar ik denk dat de Garifuna mij deze mp3 wel zullen vergeven. Dit liedje is in het Spaans, maar veel punta is Engelstalig of in het Garifuna.

Het is een soort carnavaleske trommelmuziek, maar heel aanstekelijk - net als de soca klinkt punta vrolijk en feestelijk. Het is nochtans muziek die vroeger enkel bij dodenwakes werd gespeeld.

Het meest intrigerende aan punta is echter de dans. Hoe de Garifuna op zo'n onmogelijk ritme met hun heupen kunnen draaien en tegelijk met hun voeten stampen, zal geen westerling ooit achterhalen. Hier een videoclip (slecht liedje maar soit) van hoe je punta danst (10 MB, RealVideo), en hier een video van een meer traditionele punta, kleurige kostuums inbegrepen! (3.7 MB, AVI)

Spijtiggenoeg is er weinig punta te vinden op het internet. Bij PuntaMusic kan je de laatste releases bestellen, maar de vraag is of ze zullen aankomen...

1 comments:

Anonymous said...

Hahaha de punta, wat heb ik genoten van deze muziek tijdens mijn verblijf in Guatemala. In elk geval op http://www.ciegoshaven.com/puntarebels.htm vind je meer info over de punta rebels, een van de bekendste groepen uit Belize en op http://www.ciegoshaven.com/radio/ kan je naar een punta-radiozender van Belize luisteren (windows media player nodig).